زبان خود را انتخاب کنید

ستاد استهلال اهل‌سنت اعلام کرد غروب سه‌شنبه 21 فروردین 1403، هلال شوال در تمام کشورهای اسلامی قابل رؤیت خواهد بود و این یعنی اینکه چهارشنبۀ این هفته اولین روز ماه شوال 1445 و روز عید سعید فطر است.

 

به گزارش صبح تفتان، براساس این گزارش هلال ماه شوال در شهر مکه مکرمه و دیگر شهرهای عربستان در غروب روز دوشنبه 20 فروردین 1403، دارای ارتفاع منفی دو درجه چهار دهم درجه و در زاهدان دارای ارتفاع منفی سه درجه خواهد بود به این معنا که ماه ۱۶ دقیقه قبل از خورشید غروب کرده و رؤیت آن محال است.
این در حالی‌ست که غروب روز بعد، یعنی سه شنبه ۲۱ فروردین وضعیت هلال در مکه مکرمه دارای ارتفاع ۱۱ درجه و پنجاه و دو دقیقه، و در زاهدان دارای ارتفاع ده درجه و هشت دهم درجه است و به مدت ۵۲ دقیقه و ۵۸ ثانیه بالای افق خواهد ماند. بنابراین در صورت نبود ابر و پدیده‌های جوی در افق، مردم در کشورهای اسلامی به راحتی و با چشم غیرمسلح هلال شوال را رؤیت خواهند کرد.
گفتنی است مفتی عبدالحلیم قاضی، کارشناس استهلالِ دارالافتای دارالعلوم زاهدان، در آخرین روزهای ماه شعبان امسال در گفت‌وگو با صبح تفتان اعلام کرد که دربارۀ هلال ماه شوال امسال بحثی نخواهیم داشت و ان‌شاءالله در یک روز مسلمانان در کشورهای مختلف اسلامی عید سعید فطر را جشن خواهند گرفت.

 

 

adsahmad