یادداشت
- مهراب صادقنیا
- یادداشت
هیچ چیز به اندازهی "خالی شدن قلب آدمها از عشق" ترسناک نیست.هیچ فضیلتی در نفرت و کینه نیست و هیچ سعادتی بر تنهی زشتِ دشمنی جوانه نمیزند. تعلیم زائیدهی عشق آموزگار است و تربیت، میوهی شورانگیز درخت مهربانی. جامعهای که رسم عشقورزی را یاد نگیرد رستگاری را نخواهد آموخت. عشق یک مفهوم ارتباطی است. فریاد زدنی نیست؛ نشان دادنی است.
- تحریریهٔ صبح تفتان
- یادداشت
چند شب پیش با دانشآموزی سال هفتمی همصحبت شدم که تازه فهمیده بود انشا چیست. او میگفت تازه امسال فهمیدهام که انشا یعنی چه! دو سه سال تکلیفم با انشا روشن نبوده است و من واقعا نفهمیدهام وقتی معلم میگوید انشا بنویسید، دقیقا چه چیزی باید بنویسم. حالا میدانم و چون میدانم کلی از انشانوشتن کیف میکنم.
- فاطمه رحمتی
- یادداشت
به پایان یک سال تحصیلی دیگر هم نزدیک میشویم. به سالی که گذشت فکر میکنم و به نتیجهای که قرار است امتحانات نهایی در پی داشته باشد. از همین الان نتیجه را میدانم بیشتر برگهها یا خطخطی است و یا سفید و یا حاوی پیامی که از معلم میخواهد حداقل نمرۀ قبولی را به او بدهد.
- تحریریه
- یادداشت
دیروز یکی از همکاران با نامۀ یک مادر دردمند دههشصتی آمد. مادر درمانده نامهاش را به خط خودش خطاب به یکی از علما و شخصیتهای دردآشنای جامعه نوشته بود و از ایشان برای فرزند جوانش که به سبب دوستی با رفقای ناباب گرفتار مشکلاتی شده، عاجزانه طلب دعا کرده بود.
تلخی محتوای نامه در کام همۀ ما نشست، اما خود این اتفاق برای ما شیرین بود. اینکه در جامعۀ ما مادرانی هستند که به قلم و کاغذ توجه دارند و برای نجات فرزندان خود هر دری را میزنند، اتفاقی بس خوشایند است.
- فاطمه رحمتی
- یادداشت
تازه درس را شروع کرده بودم که صدای جروبحث دو دانشآموز بلند شد. برگشتم ببینم ماجرا چیست و ساکتشان کنم که کسی به در زد. جلوی در رفتم.
- فاطمه رحمتی
- یادداشت
داشتم معادلۀ خط درس میدادم. چند نفری از دخترها که مشتاق درس بودند صندلیهایشان را کشیده بودند جلو و بقیه هر یک مشغول کاری بود. یکی در آینه خودش را میدید. یکی داشت پچپچ میکرد و از دیروزش میگفت و دیگری فقط مینوشت و کاری به اینکه درس دربارۀ چیست، نداشت. تا به طرفشان برمیگشتم، آن یکی که آینه دستش بود، آینه را زیر نیمکت میگرفت و آنان که حرف میزنند، طوری رفتار میکردند که انگار دارند مینویسند. جز همان چند نفر که میزشان را کشیده بودند جلو، بقیه هیچ علاقه و انگیزهای برای یادگرفتن هیچکدام از مباحث ریاضی که نه، هیچ مبحث درسی دیگری ندارند. حرفشان این است که به چه دردمان میخورد.